الأحد، أغسطس ١٢، ٢٠٠٧

حالة عصيان وملل



من فترة ليست بالقصيرة بدأت أشعر بحالة من حالات الزهق من العمل والرغبة فى عدم الذهاب لعملي ويوميا عند أستيقاظى من النوم أشعر بأننى مرهقة ومريضة ولا أستطيع النهوض من الفراش إلا بعد معاناة شديدة وبتكرار الحالة يوميا بدأت أسأل نفسى هل أنا من الشخصيات التى تتهرب من كثرة ضغوط العمل بأى شكل من الأشكال سواء مرض فجائي أو بمعنى أصح بتمارض وتذكرت الأطفال عند عدم رغبتهم فى الذهاب للمدرسة وما يفعلون فى تلك الحالة من تمارض وبكاء ولكننى لست طفلة ولا أفعل ذلك وحتى وأنا طفلة صغيرة لا أتذكر أننى أختلقت الأعذار لعدم ذهابى للمدرسة ولم أتغيب عن المدرسة الا فى أشد الحالات وحتى فى بداية عملى كنت منتظمة تماما ولا أتغيب عن العمل ثم بدأت أغيب عن العمل يوم كل شهر وبعد ذلك وصلت الرغبة لدي فى عدم الذهاب نهائيا وبعد مشاورات مع نفسى وجدت أنى لا أستطيع ترك العمل والمكوث فى المنزل ولكن الحالة تزداد سوء الى أن وصلت الى ذروتها اليوم وقررت العصيان و عدم الذهاب وأستلقيت فى الفراش وبدأت المكالمات التليفونية تنهال - عليا من مديرى المباشر الى مدير الشركة الى زملائى -
أنتى فين

أنا تعبانة شوية ومش جاية ومش عارفة ممكن أجى أمتى

مديرى يصرخ

مفيش كده لازم تيجى دلوقتى مينفعش الشغل مش حيوقف علشان خاطر سيادتك بتدلعى و 000000000

وأستمر يقول كلام كتير اكيد كلكم عارفينه مش لازم أكرره منعا للأحراج

أنا طبعا فى الأخر قلت حاضر جاية

ونزلت وأتيت الى العمل وانا مغمضة العينين من الصداع الذى ينتابنى وجلست أمام الكمبيوتر لا أريد أن أعمل وتناولت مج النسكافية وأخذت أرتشف منه وأجريت عدة مكالمات هاتفية خاصة بالعمل ثم فتحت الكمبيوتر للتسلية لا للعمل ووجدت على الصفحة الرئيسية لموقع ياهوو موضوع يتحدث على حالتى تماما

طبعا فى الموقع بيتكلموا عن الشعب الأمريكى الغلبان اللى مش بيأخد أجازات زى باقى الدول وفى اللحظة تذكرت نفسى ووجدت أنى لم أحصل على أجازة سنوية طوال 11 عاما من العمل لم أذهب الى أى مصيف أو مشتى حتى لم أحصل على أى ترفيه خلال 11 عام مع العلم بأن أجازتى من العمل يوم واحد أسبوعيا يوم الجمعة فقط وتصل ساعات عملى اليومى من 10 -12 ساعة وأحيانا أكثر فوجئت بكل ذلك وانا أسترجع سنوات عمرى الماضية وزادت حالة الغضب بداخلى وحالة العصيان وقررت مواجهة مديرى بطلب أجازة سنوى لمدة أسبوع

وطرقت باب مكتبه ولم أسمع أى صوت بالداخل فسألت ووجدته غير موجود خرج من العمل ولكنى لن أيأس أنا منتظراه حتى عودته وعلي وعلى اعدائي بقى

هناك ١٥ تعليقًا:

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

و الله معاك حق الواحد بيطحن في الشغل لكن لما يطلب أجازة يبقى كفر في نظر المدير و يقعد يسمعه محاضرة عن الإلتزام في الشغل كأن الواحد مش بني آدم من حقه يرتاح و يجدد نشاطه
انتي عارفة ان في دراسات بتأكد ان هتلر خسر الحرب لأنه بطل يأخد أجازات بينما تشرشل كان بياخد أجازته في ميعادها في عز الحرب
ربنا يوفقك و يحنن قلب المدير و تأخدي حقك و اجازتك

اسكندراني اوي يقول...

هههههههههههههههههههه
اهلا بكي في نادي المطحونين يا سيدتي
مش لوحدك اللي بينتابك هذا الاحساس
ولا انتي لوحدك اللي عندك مدير ..... مش حيرضى يمضي على الاجازه
ومش انتي لوحدك اللي عاوزه تغيري

وبالرغم ن كل هذا برضه بنشتغل وبننتج لازم يكون فيه اصرار وتحدي

ربنا يعينك ويعينا

حلو اوي مج النيسكافيه
معششششششوقي مع القهو الاسبرسو
منهم لله الطليان اللي شبطونا فيها

تحياتي وربنا معاكي

غير معرف يقول...

العزيزة/ نانو:
مش عارف أقولك إيه بس ما تزعليش يخرب عقلك الكلام دا واقف في حلقي بقاله فترة طويلة مع العلم اني حمار شغل بشهادة الناس والله مش شهادتي.
وبعدين حداشر سنة ايه يا هانم اللي ما خدتيش فيهم أجازة سنوية انا شغال كمبيوتر من وانا في أجازة صيف البكالوريوس سنة 89 وبعد ما خلصت جيش مارس 92 وانا شغال في السوق مصر وبعدين السعودية وبعدين مصر وبعدين السعودية لما خلاص
expired
سلامتك من الآه دنا آخر مرة رحت إسكندرية لما كنت عازب صيف 98 ورحت والله حوالي 3 أيام ورجعت على الشغل ..
تعرفي أنا أخدت أجازة الجواز أد إيه والله عشر أيام مع العلم إن خمسة منهم كان عيد الفطر مع العلم إن
Senior
وليس موظف عادي والله.
تعرفي أنا دلوقتي ما بدورش على حاجة على الشاشة بالنظر ولكن باستخدم
Ctrl+F
أو
F3
والله والله قرفت من العيشة واللي عايشنها , لدرجة إني باشرب عشان أنسى
قصدي بادخل على المدونات عشان أنسى.
المشكلة ان كل يوم ينزل
version
جديد ولازم بحكم وظيفتي أكون على علم ودراية بكل جديد لاسيما في
Oracle Apps
فماذا تفعلين لو كنت مكاني؟
علما بأني أختلف عنك بأني رجل وعندي مسئولية زوجة وأولاد. يعني إنت ممكن تقعدي في البيت معززة مكرمة لكن لاثور لازم يدور في الساقية ..
ومعذرة على الإطالة ولك أرق تحياتي.
إيهاب
مصري أصلي

maged stephen يقول...

وكل ده كتماه فى قلبك

نانو يقول...

مهندس مصرى :
شفت بقى أديك جبت الخلاصة أهو هتلر بكل حنكته وتكتيكه خسر الحرب علشان مأخدش أجازة والله برافو عليك ده أنا حأخد تعليقك ده وأكبره واعمله يافطه أحطها على الحيطة فى مكتبي بس أوعى تكون المعلومة مش مظبوطة
والف شكر ليك

أسكندرانى أوى :
أيه ده أنا أخدت كده العضوية فى نادى المطحونين ده أكيد أعضائه كتيييييير
ربنا يقوينا جميعا
انت شبهى بقى بتحب النسكافية والأسبرسو أهى دى اللى بتصبرنى على اللى أنا فيه وهى اللى بتخلينى أقدر أواصل يومى فعلا بموت فى القهوة سواء نسكافيه أو أسبرسو
وشكرا

أيهاب :
يا عزيزى كلنا شركاء بس الحمد لله أنى خليتك تطلع اللى كان واقف فى حلقك من زمن ويا راجل الله يكون فى عون زوجتك الست تقعد عروسة 10 أيام بس وكمان داخل فيهم العيد ربنا يقويك ويعينك
ومش هقولك فى حالتك دى بطل شرب لأ زود مدونات هههههههه
وأنا لو مكانك حفضل أدور وادور وادور ماهى الساقية مش هتقف مينفعش تقف الله يعينك
بس برضه والله أنا كمان مينفعش أقعد معززة مكرمة زى ما بتقول يعنى برضه أنا أعتبر من الثيران اللى دايرين
ربنا يعينا جميعا ويفرجها علينا ويبسطها زى ما عبد السلام النابلسى كان بيقول أبسطها يا باسط ومش حيهمنى بقى ملوخية حاف ولا باأرانب
سلام

Maged stephen:
ايوه كتماه أعمل ايه بس علشان قلبى يكبر عمالة أكتم واكبس فيه
شكرا ليك

الايـــــــــــــام يقول...

هما كده اصحاب الشغل الوحد يكون شغال كويش مافيش تقدير خالص
لكن لو قصر يا من اللى انتى عارفه
معلش هو الشغل كده
ادعوكى لزياره مدونتى

غير معرف يقول...

صباح الفل
ضحكتيني على الصبح أشكرك
إلا قوليلي
ليه الست بتكون مرحة زي اللمبي قبل الجواز وتبقى نكدية زي أمينة رزق بعد الجواز؟

إيهاب
مصري أصلي

نانو يقول...

إيهاب المصرى الأصلي:
العفو اي خدمة لما تعوز تضحك قولى بس
هى الستات عموما بيكونوا مرحين قبل الجواز بس مش لدرجة اللمبى - أصلى مش بحبه-ولذاذ خالص وحاجة كده زى النسمة بس حكاية التحول دى الى الست الله يرحمها أمينة رزق فيكون السبب هو الرجالة اللى على شاكلة يوسف وهبى واللى بيعملوه فى الستات شوف بقى سي يوسف عمل ايه فى الست أمينة ودوخها أزاى حتى من غير ما يتجوزها أيش حال بقى لو أتجوزها فالسبب للنكد يرجع للأزواج يا عم إيهاب واللى بيعملوه فينا وأسأل نفسك وانت تعرف
سلام

نانو يقول...

الأيام :
يلا حنعمل ايه فعلا مفيش فايدة أدينا شغالين وساكتين لحد مايفرجها ربنا
زورت مدونتك بالفعل مدونة جميلة بالفعل
ربنا يوفقك والف شكر على تعليقك

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

مادام كتبتي البوست الجديد يبقى فشلتي و ما عرفتيش تأخدى أجازة يلا ربنا يكون في عونك و يحميكي من الصيع و أطفال الشوارع

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

انتي عارفة رغم حالة الوفاة اللي عندي ماعرفتش آخد غير يوم واحد قضيته واقف في أول الصف في صوان العزاء من الظهر للعشاء و ايدي وجعتني من كتر السلام و بقي وجعني من كتر قولة شكر الله سعيك
وبعد الطحن ده تاني يوم الصبح كنت في الموقع بأتابع تشطيب مخبز العيش اللي بأشرف على بناه
يظهر الأجازة حتنضم للمستحيلات التلاتة

بنت الاسلام يقول...

خليكي واقفة علي باب المدير
اوعي تتحركي
الا بعد ماتخدي اجازة
شهر علي الاقل
عرفت سبب مللك وزهقك من الشغل
انك حقيقي
ظالمة نفسك


قوووووي

نانو يقول...

مهندس مصري:
هو يعنى يعنى أصل يعنى
أه فشلت بس مش فشل كامل والله اللى حصل أن الأجازة تم تأجيلها لبداية الشهر القادم ده إذا لم تجد ظروف جديدة فى العمل ويضطر المدير الى ألغائها أاااااااه ده اللى أتقالى أحنا موافقين مبدئيا على الأجازة وخليها بداية الشهر اللى جاى
لما نشوف بقى ايه اللى حيحصل
وربنا يحمينا جميعا مش من أطفال الشوارع ولكن من الظالمين
طيب يا عم مين قدك بعد كده العيش حيجيلك لحد عندك وأهوه أديك بتاكل عيش على كل حال
ربنا يقويك ويقوينا ويارب تكون أخر الأحزان

نانو يقول...

battabakr:
شهر يسمع من بقك ربنا ياريت بس أسبوع مش شهر وأنا مستعدة أجيب دكة عم محمد الغفير وابات على باب المدير مش اقف بس - علشان وجع الرجلين برضه - تحياتى ونورت المدونة

غير معرف يقول...

عظيم آخر. لا يمكن أن تنتظر لقراءة تلك التالي :)